whos.amung.us

Saturday 23 June 2012

SEDIKIT PERBINCANGAN TENTANG SAPPHIRE(NILAM)


Delima dan nilam adalah bahan yang sama, iaitu terdiri daripada mineral korundum. Ia adalah batu permata kedua yang paling keras  selepas berlian iaitu 9 di skala mohs.  Korundum merah dikenali sebagai  batu delima, manakala semua warna lain disebut sebagai sapphire. Manakala biru adalah warna nilam klasik, nilam sebenarnya didapati dalam pelbagai warna.
Warna yang paling terkenal untuk nilam ialah biru. Nilam ungu sangat jarang ditemui, kebiasaannya ia boleh ditemui di negara seperti Ceylon/Sri Lanka dan Tanzania.
Nilam kuning kebiasaanya mempunyai warna yang ‘slow’. Kuningnya tidaklah terlampau terang. Untuk menaikkan lagi warna kuning batu, rawatan haba dikenakan dan  menghasilkan warna kuning keemasan, yang lebih terang. Batu-batu ini dijumpai di Sri Lanka, Thailand, Australia, Tanzania dan Madagascar. Warna kuning ini disebabkan oleh kesan besi dalam batu.
Padparadscha adalah perkataan Sinhala bunga teratai untuk Sri Lanka. Warna nilam ini amat jarang ditemui  kerana  mempunyai warna merah jambu dan oren serentak.
Species:Corundum
Warna:
v  Yellow Sapphire (kadang-kadang juga dipanggil "Golden Sapphire" )(berbeza dengan lemon topaz dan batu cempaka)
v  -Pink Sapphire (berbeza dengan Rubellite dan Delima)J
v  -White Sapphire (menerangkan Sapphire yang tidak berwarna)
v  -Green Sapphire
v  -Ungu Sapphire(berbeza dengan Kecubung)
v  -Orange Sapphire
v  -Black Sapphire(berbeza dengan baiduri)

Chemical composition: Al2O3, Aluminum Oxide 



Membeli Sapphire???
Warna
Nilam berwarna biru, warna yang paling popular, keamatan warna biru sebagai faktor yang paling penting. Sebagai contoh, anda mungkin mempunyai batu besar, tetapi jika warna yang sudah lusuh, biru yang lemah, maka nilai batu akan menjadi lebih rendah. Mencari batu yang mempunyai warna biru terang tanpa sebarang bintik hitam dan warna yang sekata. Secara keseluruhan, nilam yang terlalu tua atau terlalu muda dalam warna mempunyai nilai yang rendah.
Lampu
Cara melihat nilam terbaik dilihat dengan lampu neon atau siang hari. Cahaya incandescent lebih merah, dan nilam kelihatan kurang menarik dalam pencahayaan ini.
Clarity
Sapphire cenderung untuk menjadi lebih bersih/jernih daripada delima. Cari batu-batu yang ‘eye clean’. Ini bermakna tiada benda asing yang dapat dilihat dengan mata kasar.
Potongan
Pelbagai bentuk dan gaya pemotongan terdapat. Oval, kusyen, dan pusingan(round). Diantara bentuk lainnya seperti potongan zamrud, air mata, heart dan lain-lain lagi.










 KECIK-KECIK CILI PADI BLAKE.




7 comments:

  1. ada jual nilam biru x?

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Sy ade.bleh wss 0142186970

      Delete
    2. blue sapphire sri lanka (ceylon)
      3.03 crt bersama sijil keaslian
      011-58818355

      Delete
  3. Adakah cara utk uji keaslian batu nilam kuning ni.? Bagaimanakah cara nya

    ReplyDelete
  4. Saya ada 1 xtau asli ker x..๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...